skip to Main Content
  • Lokaal adverteren vanaf €18,- per dag
  • Op grote en bekende landelijke websites!

Bannerset creatie

Maak je zelf je banners of laat je dit doen door een bureau? Dan is het goed om te weten wat onze aanlever­specificaties zijn. Zodat jouw banners probleemloos vertoond kunnen worden!

Specificaties

Bannerset voor Google Display Netwerk

Wil je optimaal rendement halen uit jouw bannercampagne op het Google Display Netwerk? Lever dan een professionele bannerset aan. Een dergelijke bannerset heeft de volgende voordelen:

  • Volledige creatieve vrijheid.
  • Animatie en beweging behoren tot de mogelijkheden.
  • Meer stopping power: je bannerset valt meer op.
  • Jouw huisstijl kan volledig behouden worden.
  • Een professionele uitstraling
  • Een hoge Click Through Rate (CTR).

Wil je een effectieve bannerset inzetten maar is deze niet voorhanden? Regio Reclame maakt professionele bannersets die presteren! Dat doen we in goed overleg en geheel op maat. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Bannerset specificaties

Er zijn twee mogelijkheden voor het produceren van bannersets voor het Google Display Netwerk.

Banners zonder animatie

De eerste optie is het produceren van statische afbeeldingen.

De specificaties voor deze banners zijn:
Bestandtypen: PNG-, JPEG-bestanden
Maximale grootte: 150 KB

Tip: kies voor een PNG-bestand als je banner illustraties zonder foto’s bevat. Een JPEG-bestand wert het beste voor een banner met foto’s.

Banners met animatie

De tweede optie is om een animatie en beweging in de banners op te nemen (animated (GIF) of HTML5-banners).

De specificaties voor deze banners zijn:
Bestandtype: ZIP-bestand met HTML- en eventueel css-, js-, GIF-, PNG-, JPEG- en SVG-bestanden (maximaal 40)
Maximale grootte: 150 KB

Animatieduur en -snelheid
De animatie mag maximaal 30 seconden duren. Animaties mogen worden gelust, maar moeten na 30 seconden stoppen. GIF-advertenties met animatie mogen een snelheid van maximaal vijf FPS (frames per second) hebben.

HTML5-banners kunnen alleen worden ingezet als binnen jouw Google Ads-account gedurende de totale levensduur meer dan $ 9000 (€ 7575) is besteed. Verder kost het iets meer tijd om HTML5-banners te maken. Daar staat tegenover dat deze doorgaans meer opvallen en beter presteren.

De HTML5-bannerformaten met het meeste bereik zijn achtereenvolgens: de medium rectangle, de mobile banner en de leaderboard. Deze drie formaten zijn goed voor bijna 80% van alle bannervertoningen en mogen daarom zeker niet in jouw bannercampagne ontbreken!

Ook belangrijk om te weten is dat meer dan de helft van alle bannervertoningen op een mobile device plaatsvinden. Een reden temeer om een of meerdere mobile banners in te zetten!

Banners die niet voldoen aan de hieronder vermelde bannerspecificaties worden niet door Regio Reclame ondersteund en in behandeling genomen.

Hoe maak je een goede bannerset?

Hoe zorg je ervoor dat jouw bannerset opvalt EN veel clicks oplevert? Hieronder vind je 20 tips die je daarbij helpen!

Vormgeving

Breng jouw logo en bedrijfsnaam duidelijk in beeld.

Plaats jouw logo en bedrijfsnaam prominent in de banner en versterk zo je naamsbekendheid en de herkenbaarheid van je banner!

Verwerk jouw huisstijl in de banner

Als je wilt dat jouw doelgroep jouw banner eerder herkent en er sneller op klikt, verwerk dan de kleuren, lettertypes en andere herkenbare elementen uit je huisstijl in jouw banner.

Welke afbeeldingen gebruik je in je banner?

Niet alleen moeten de afbeeldingen je boodschap ondersteunen, ook moeten ze van hoge kwaliteit zijn, passen bij je huisstijl en emotie oproepen zoals afbeeldingen van mensen doen. En mogen ze niet afleiden van de call-to-action (CTA) button!

Gebruik alleen een afbeelding als het echt nodig is.

Gebruik alleen relevante afbeeldingen die je boodschap ondersteunen. Heb je die niet? Bedenk dan dat banners met alleen een aansprekend lettertype en een overtuigende tekst minstens net zo effectief kunnen zijn.

Gebruik een afbeelding met een vriendelijk gezicht.

Onze hersenen reageren op menselijke gezichten en non-verbale communicatie. Waarom? Omdat mensen emoties opwekken. Daarom zal een vriendelijk gezicht eerder aanspreken en het aantal kliks op jouw banner verhogen.

Maak je banner niet te zwaar.

Vind de juiste balans tussen de scherpte van je beeld en de zwaarte van je banner. Want hoe scherper het beeld, hoe hoger de beeldresolutie en hoe zwaarder je banner (in kB’s). En hoe langer het duurt voordat je banner vertoond wordt.

Zorg voor een evenwicht tussen tekst en de afbeelding.

Banners met de juiste mix van tekst en afbeeldingen worden beter herinnerd. Dit komt omdat je hersenen zowel cognitief (tekst) als emotioneel (beeld) worden geactiveerd.

Less is more/gebruik witruimte.

Bezoekers zien je banner maar in enkele seconden. Houd je banner daarom simpel en leesbaar. Je boodschap en CTA button moeten goed zichtbaar zijn. Gebruik daarom witruimte. En maximaal 4 tekstregels.

Wissel regelmatig van banner.

Voorkom dat bezoekers van een website jouw banner te vaak zien. Wissel regelmatig van banner en begrens het aantal vertoningen van jouw banner per bezoeker. Voorkom zo ‘banner wear out’ waarbij je banner niet meer gezien wordt.

Gebruik contrasterende kleuren in je banner.

Het gebruik van kleur beïnvloedt het klikgedrag. Door je CTA button in contrasterende kleuren vorm te geven valt deze eerder op, met meer clicks tot gevolg. Gebruik dezelfde CTA button ook in je andere banners, wees consistent.

Omkader je banner.

Banners die omkaderd zijn trekken sneller de aandacht. Voorzie je banner daarom van een duidelijke rand. En zorg ervoor dat er voldoende ruimte is tussen tekst en de rand.

Inhoud

Wat moet je banner altijd bevatten?

In volgorde van belangrijkheid dient je banner altijd de volgende elementen te bevatten: jouw aanbod (waarom moet er op je banner worden geklikt), de call-to-action (CTA) button en tot slot je logo.

Communiceer jouw USP’s.

Wat maakt jouw product of dienst uniek ten opzichte van jouw concurrenten? Waarom moeten websitebezoekers op jouw banner klikken? Maak dat duidelijk in de waardepropositie in je banner! En gebruik daarbij de juiste woorden.

Communiceer vanuit de behoefte van je klant.

Communiceer niet vanuit je product maar vanuit de behoefte van je klant. Verplaats je eerst in je klant. In welke fase van de klantreis bevindt deze zich? Stem daar je boodschap op af. Iedere fase vraagt namelijk weer om een andere boodschap!

Inhoud van een call-to-action button in de banner.

Gebruik nooit de tekst ‘klik hier’! Maar benoem wat er gebeurt nadat je op de button hebt geklikt, zoals ‘download nu of ‘bestel nu’. Sluit altijd af met een call-to-action button of laat deze doorlopend in de banner zien.

Voeg een korting toe aan de banner.

Heb je iets gratis weg te geven bij aankoop van een product of dienst? Of geef je korting? Vermeld dat dan in je banner. Dit trekt de aandacht en zorgt voor meer clicks! Benoem bij kortingen tot 20% het kortingsbedrag ipv het kortingspercentage.

Creëer urgentie/schaarste in je banner

Door schaarste (‘slechts 3 producten nog beschikbaar’) of tijdsdruk (‘deze korting geldt alleen vandaag’) in je banner te creëren, trek je de aandacht en beïnvloedt je twijfelende websitebezoekers. En voer je de druk op om op de CTA button te klikken.

Techniek

Maak gebruik van bewegende banners.

Bewegende banners vallen meer op, waardoor de kans toeneemt dat erop geklikt wordt. Bewegende banners zijn er als animated GIF-bestand of als HTML5-bestand. De laatste heeft vloeiende overgangen in de animaties, dus is aan te raden.

Zet een loop in de banner.

Banners waarvan de inhoud – dankzij een loop – blijft bewegen, vallen net iets meer op. Vergeet echter niet om in de laatste weergave – of doorlopend – een call-to-action button te gebruiken!

Ook belangrijk!

Maak een effectieve en relevante landingspagina.

Je banner schept bepaalde verwachtingen. Zorg ervoor dat iedere klik hierop leidt naar een relevante landingspagina (niet je homepage), die aan deze verwachtingen voldoet. Op deze pagina heb je de waardepropositie uit je banner verder uitgewerkt.

Groepsfoto Regio Reclame

Wij helpen je graag verder!

Ben je overtuigd van wat Regio Reclame voor je kan betekenen en wil je meteen aan de slag met online adverteren? Begin dan direct!

Heb je toch nog een vraag, neem dan contact met ons op!

Direct Beginnen Contactformulier
Back To Top