Zoekmachines en Google

Sinds 1993 bestaan er online zoekmachines. Dat is alweer 26 jaar geleden. Bedrijven die voorop liepen waren Yahoo! en AltaVista en in Nederland kennen we Ilse als een van de pioniers. Pas sinds de oprichting van Google in 1997 zijn we de zoekmachine echt massaal gaan gebruiken. Tegenwoordig voert de Google zoekmachine 1.2 triljoen zoekopdrachten per jaar uit en is “googlen” een vaak gebruikt werkwoord geworden.

 

Welke zoekmachines worden nog meer gebruikt?

Naast Google kennen we anno 2019 ook Bing als zoekmachine. Het aandeel van dit Microsoft product is ongeveer 7,5%. Ter vergelijking: op Google worden 90% van alle zoekopdrachten in Nederland uitgevoerd. Er zijn dus ook nog enkele andere kleine zoekmachines als duckduckgo.com en vinden.nl. Het uitvoeren van zoekmachine marketing richt zich in Nederland vrijwel altijd primair op Google met als doel het maximaliseren van de zichtbaarheid.

 

Zoekmachine marketing tactieken

Als we over zoekmachine marketing spreken hebben we het doorgaans over het uitvoeren van de onderstaande twee tactieken:

  • Zoekmachineoptimalisatie, beter bekend als Search Engine Optimization (SEO)
  • Zoekmachineadvertenties, beter bekend als Search Engine Advertising (SEA)

SEO richt zich voornamelijk op het optimaliseren van de website, zodat deze door Google zo hoog mogelijk geplaatst wordt binnen de organische zoekresultaten op relevante zoekwoorden. SEA is de kunst van het zo efficiënt mogelijk inkopen van betaalde zoekresultaten (advertenties) die bovenaan de pagina vertoond worden. Beide zijn complexe expertises.

 

Zoekmachine marketing voor bedrijven

Voor vele Nederlanders is Google de eerste toevlucht voor het vinden van producten en diensten. Van supermarkten tot kapsalons en van aannemers tot fitnessscholen. “Hoog staan” in de zoekresultaten betekent vrijwel altijd een directe groei van de toestroom van (nieuwe) klanten.

 

Zowel Google als Bing hebben ervoor gezorgd dat er voldoende tools beschikbaar zijn om bedrijven zelf de touwtjes in handen te geven om te werken aan zoekmachine marketing. Voor SEO heeft Google het handige Google Search Console (GSC) in het leven geroepen. Google Ads is het programma waar men advertentiecampagnes in kan bouwen. Bing heeft ongeveer dezelfde systemen beschikbaar die qua indeling erg lijken op die van Google.

 

Adverteren binnen zoekmachines

Kun je als ondernemer zelf uit de voeten met deze programma’s? Ja en nee. Google Ads maakt het gebruikers eenvoudig om campagnes live te zetten. Daar is echter een diepe valkuil aanwezig. Wanneer de standaard instellingen worden gebruikt voor deze campagnes is dat namelijk vaak het minst efficiënt voor de adverteerder. Denk bijvoorbeeld aan het zoekwoordtype dat als standaard gebruikt wordt, namelijk breed. Dit zorgt ervoor dat als je op het zoekwoord [restaurant] wilt adverteren, je advertentie ook op zoekopdrachten als [restaurant klacht], [chinees restaurant] of [restaurant Amsterdam] wordt vertoond. Voor klikken uit dergelijke zoekopdrachten wil je uiteraard niet betalen als restauranthouder van een Italiaans restaurant in Rotterdam. Dit is slechts een van de vele voorbeelden van hoe Google je budget razendsnel zou kunnen uitgeven zonder daar als adverteerder echt iets aan te hebben. Des te belangrijker dus om een expert mee te laten kijken.

 

Zoekmachine marketing regionaal inzetten

Google is een wereldwijd opererende organisatie. Hoe kunnen regionaal opererende bedrijven toch relevant zijn voor de zoeker?

SEO

Stel iemand zoekt op [loodgieter amsterdam]. Wat voor zoekresultaten verwacht deze Google gebruiker? Juist, websites van loodgieters die actief zijn in Amsterdam. Een loodgieter die daadwerkelijk actief is in Amsterdam, maar dat niet op de website heeft staan, zal echter niet hoog ranken. Het is dus uiterst belangrijk dat dit locatiesignaal in de zoekterm ook voorkomt in pagina titels, headers en de daadwerkelijke teksten.

Ook gebruikt Google allerlei locatiesignalen om de actuele locatie van de zoeker te bepalen. Deze locatie speelt ook een belangrijke rol in de zoekresultaten. Als een zoeker in Amsterdam een zoekopdracht uitvoert naar bijvoorbeeld [loodgieter], ook dan worden websites van loodgieters uit Amsterdam veelal bovenaan de resultaten vertoond. Zowel in de Google Maps (Google Mijn Bedrijf) resultaten als de reguliere website resultaten. Ook hier is het belangrijk dat alle signalen op groen staan voor Google om deze locatie-associaties goed te kunnen doorvoeren.

SEA

Binnen het advertentiegedeelte van Google zijn de mogelijkheden voor regionale locatie targeting enorm. Anders dan voor SEO is het niet noodzakelijk om de website hier specifiek op in te richten (alhoewel dit wel op andere manieren kan bijdragen aan succes). Op de volgende targeting instellingen kunnen advertenties worden vertoond:

  • Targeting op geografische gebieden (land, plaats, regio of postcode)
  • Radiustargeting (plaatsnaam, adres of coördinaten)
  • Google Mijn Bedrijf locaties

Met dezelfde targeting methodiek kunnen ook juist regio’s worden uitgesloten. Zo is er voor vrijwel elk bedrijf en elke campagne wel een juiste manier om heel specifiek locaties te kunnen targeten.

 

Regio Reclame en zoekmachine marketing

Wil jij als ondernemer of regionaal opererend bedrijf ook Zoekmachine marketing (SEO of SEA) inzetten om potentiele klanten te bereiken? Vraag dan snel een kennismakingsgesprek aan! In dat gesprek komen we er samen achter wat de ideale inzet zou zijn. Zowel het organisch finetunen van je website voor SEO-doeleinden als het opzetten van doeltreffende advertentiecampagnes is bij Regio Reclame in goede handen.

Wat klanten over ons zeggen
Regio Reclame helpt je bedrijf ook vooruit met

Online marketing advies

De beste online strategie voor jou bedrijf samenstellen?
Lees meer

Social media marketing

Opvallen binnen Facebook, Instagram of LinkedIn?
Lees meer

Banner campagnes

Bereik je klanten met persoonlijke display advertenties.
Lees meer
Wil je kennismaken om de mogelijkheden voor je onderneming te bespreken?

Vraag dan nu een gratis kennismakingsgesprek aan.

  • Geheel vrijblijvend
  • Uitleg over de dienstverlening en verwachtingen
  • In overleg het beste pakket samenstellen
Vraag een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan


    Privacy instellingen

    We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

    Privacy verklaring | Sluit
    Instellingen